Tavoite saavutettu!

Tavoite saavutettu!
Unelman toteutuminen: I am IRONMAN

tiistai 2. syyskuuta 2014

Uusi kausi ja uudet kujeet!

Itselläni alkaa kilpailukausi olla pulkassa ja mielen päällä on menneen kesän edesottamukset iloineen ja suruineen. Uuden kauden aloittaminen on aina pieni kysymysmerkki; mennäkö vanhalla, tutulla kaavalla vai kokeillako jotakin uutta?

Tulevan vuoden aikana aion itse panostaa aiempaa enemmän muutamiin osa-alueisiin: voimaan ja nopeaan voimantuottoon. Syynä tähän on hyvät kokemukset kesän ajalta voimaharjoituksista niin laji -kuin oheisharjoituksissa. Uutta harjoituskalenteria silmällä pitäen on muistettava kuitenkin pitää mielessä tekijät, joista hyvä kunto ja suorituskyky koostuu:

  • Kestävyys
    • aerobinen ja anaerobinen
  • Lihaskunto
    • kestovoima, maksimivoima, nopeusvoima
      • relatiivinen eli suhteellinen voima vs. absoluuttinen voima
  • Liikkuvuus
    • aktiivinen eli dynaaminen liikkuvuus, passiivinen eli staattinen notkeus
  • Tasapaino
    • Dynaaminen tasapaino, staattinen tasapaino
  • Koordinaatio ja kehonhallinta
  • Kehon koostumus
  • Lihastasapaino
    • tuki -ja liikuntaelimistön terveyden näkökulma
    • suorituskyvyn näkökulma
  • Harjoittelun ja kilpailun ilo!


Mielestäni harjoittelun ja kilpailun ILO on tärkein osa-alue, jota täytyy muistaa ruokkia päivittäin.

Osatekijöistä koostuukin mielenkiintoinen paletti, jota yksilöllisesti sekoittamalla löytyy myös optimaalinen koostumus. Kaikki yllämainitut osatekijät kiteytyvät termiin urheilullisuus. Usein törmää kuntoilijoihin sekä urheilijoihin, jotka ovat kuivia kuin ajokoirat ja hapenotto on optimoitu, mutta kausi katkeaa rasitusvammojen takia kerran pari kaudessa. Lisäksi motoriset ominaisuudet ovat niin heikot, että yhdellä jalalla seistessä ei kestä "hevosta" sanoa ääneen, muuten tasapaino pettää.

Ydinasiaksi kauden alussa muodostuu perusliiketaitojen ja ominaisuuksien tila. Mikäli motoriset kyvyt ovat heikot, voima valuu hukkaan, yleensä nivelsiteille ja seurauksena on pettymys tulostason junnattua paikallaan. Seuraavaan kauteen olisi mukavampi lähteä aina edellistä vuotta paremmalta tasolta. Tasolta, jossa ominaisuudet ovat tasapainossa ja suorituskyky korkeampi.

Näillä ajatuksilla kohti Kalmaria,

T: Lasse

keskiviikko 20. elokuuta 2014

Kohti Ironman Kalmaria.

Johan tästä on pari viikkoa kulunut, kun Kilimanjaron unelmaretki on jäänyt taakse. Tavoitteita pitää ihmisellä olla, muuten lamaantuu ja laiskistuu. Niinpä seuraavalle kesällekin täytyy olla tavoitteet valmiina. Ja jotta meinaa ehtiä junaan mukaan, niin päätökset triathlon asioissa täytyy tehdä ajoissa, sillä nopeimmat syövät hitaat.




Ensi vuonna ollaan sitten kunnossa elokuussa. Tarkalleen ottaen 15.8.2015. Tavoitteeseen sitoutuminen on helppoa kun tyhjentää tiliä noin 500 eurolla osallistumismaksuun. Eikä näissä asioissa muutenkaan paluulippua ole olemassa, ellei tule mitään terveydellistä ongelmaa tai muuta akuuttia ja dramaattista tapahdu.

Nyt kun Kilimanjaron projekti ja blogin päivittäminen sen osalta ei varasta aikaa, niin on tarkoitus jälleen kohti Ironmania päivitää omia treenejä aktiivisesti blogiin. Ja triathlon -teeman lisäksi varmasti asiaa myös aiheen vierestä :)

Loppuun vielä tunnetun mentaaligurun sitaatti tavoitteista:

"Eivät ihmiset ole laiskoja. Heillä on vain kelvottomia tavoitteita. Tavoitteita, jotka eivät innosta heitä!" - Anthony Robbins-

Sporttia treeniviikkoon,

T: Lasse

perjantai 15. elokuuta 2014

Kilimanjaron reissu selätetty!

Afrikasta palattu ja Kilimanjaro -vuoren pölyt on pyyhitty jalkapohjista.

Afrikan katolle -blogissamme on reissupäiväkirja päivitettynä ja sieltä löytyy myös You Tube -linkki videoon, jonka kokosimme reissun kuvamateriaalista.

Linkki blogiin tässä: http://afrikankatolle.blogspot.fi/

Terveisin,

Lasse

keskiviikko 16. heinäkuuta 2014

Upporikasta ja rutiköyhää.

Taas on SE aika vuodesta.

2 vrk / 3 h / 51 min / 6 s

Siinäpä madonluvut joroisten teräsmieskisojen lähtölaukaukseen.

Tämän vuoden taktiikka on selvä. Vaihtoehtoja oli oikeastaan kaksi. Tehdä puolimatka pitkänä pk:na ja osallistua muodon vuoksi. Tätä päätöstä tuki se ajatus, että tänä vuonna on harjoiteltu vähemmän kuin edellisinä vuosina ja puolimatkan kunto on täysi mysteeri. Toinen seikka on se, että tiistaina nousee kone kohti Afrikan taivasta ja Kilimanjaroa, joka on kesän "päätapahtuma".

Koska lenkkeillä voi kotonakin, valitsin toisen vaihtoehdon, eli henkilökohtaisen ennätysyrityksen. Tavoite on laittaa loppuaika uudelle tuntiluvulle. Tässä tapauksessa loppuaika olisi alettava nelosella. Viiden tunnin aikaa siis lähdetään metsästämään seuraavin osuusajoin:

Uinti + vaihto = 38 minuuttia (tarkoittaa noin 35 minuutin uintia)
Pyörä + vaihto = 2h 33 minuuttia (tarkoittaa noin 35+ keskivauhtia)
Juoksu = 1h 48:59 sekuntia

Olen varautunut henkisesti siihen, että pyrin pysymään tavoiteajassa niin pitkään kuin mahdollista. Ja  jos selkä katkeaa aiemmin, niin sitten katkeaa. Mutta periksi ei anneta.

Cännäri valmiina joroisille.

Nähdään joroisilla!

T: Lasse

sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Välinehankintoja sekä palautumisen seurantaa.

Hyttysen pistokset kutittavat vielä jalkoja aamuisen maastopyörälenkin jäljiltä. Sateen jälkeen metsä kuhisi verenimijöitä, jotka tosin pitivät sopivaa vauhtia yllä. Pari tuntia maastopyöräilyä hyvässä seurassa on yksi parhaista tavoista aloittaa sunnuntaipäivä.

Triathlon, väline-urheilua?

Parisen viikkoa sitten täydensin välinereserviä Asics:en Noosa -triathlonkengillä sekä Polarin V800:lla triathlonmittarilla. Noosat ovat sisäänajettu muutamalla lenkillä ja kenkä toimii kuten odotinkin, eli toimii. Kengässä on Asics DS-trainerin pohja ja kengän päälyosaa on hieman avarrettu, jotta kengän saa puettua nopeasti päälle. Lisäksi kangas on ilmavampaa kuin peruskengässä, jolloin jalat tuulettuvat paremmin.

Räiskyvän väriset Noosat sekä Polarin uusi triathlon -tietokone; Polar V800 (http://www.polar.com/fi)

V800:n olen ehtinyt tutustumaan reilun viikon ajan ja täytyy sanoa, että triathlon -tietokone hyppäsi taas seuraavalle levelille RCX5:n jälkeen. Erityisesti sisäinen gps on arkea helpottava toiminto sekä käytettävyys muutenkin pelittää. Aktiivisuus -ja palautumismittaukset ortostaattisen testin lisäksi ovat käyttökelpoisia ominaisuuksia aktiiville ja urheilijalle. Se, mikä on tärkeä uudistus, on eri lajille määritettävät omat harjoitussyke-alueet. Juoksun, uinnin ja fillarin välillä kun aerobinen ja anaerobinen kynnys on aivan eri tasoilla.

V800:lla olen mitatannut nyt joka aamu ortostaattista testiä kalibrointi mielessä. Harjoitusviikkoon mahtui kolme hyvää harjoitusta, pari palauttavaa päivää sekä yksi reipas juoksuharjoitus. Ortostaatinen syketesti kertoo selkeästi rasittavan päivän ja palauttavan päivän eron valmiudessa ottaa kehittäviä harjoitteita vastaan.

Ortostaattisen testin rinnalla olen testannut myös Check my level -kuormitusmittaria. Check perustuu hermoston sähkönjohtavuuden mittaamiseen ja siten kertoo hermoston palautumisesta. Käytännössä testi menee siten, että kyynärvarteen laitetaan liimapintainen elektroditarra, joka taas kytketään vastaanottimeen, josta edelleen jatkuu anturi peukalon päähän. Kun mittaus käynnistetään, lähettää laite matalataajuista sähkövirtaa radialis -hermoon, josta osoituksena keskisormen pieni nykiminen. Peukalon päässä lähetin sekä ranteessa oleva elektroditarra kerää tietoa hermoimpulssin kulusta. Mikäli hermosto on ylikuormittunut, kestää hermoimpulssi pidempään kuin hyvin levänneenä.

Check my level -toimintavalmiudessa.
Mittaus kestää vain noin 10 - 15 sekuntia ja mittauksen jälkeen laite lähettää bluetooth:lla tuloksen kännykän sovellukseen, josta tulos on luettavissa. Sovellus antaa lukumääräisen arvon mittauksesta sekä kertoo, onko elimistö palautuneessa ja kuormittuneessa tilassa.
Lisätietoa laitteesta ja mittauksesta saa sivuilta: checkmylevel.com

Ensi viikolla tutustun myös muihin palautumisen seurantavälineisiin, joten mukava päästä vertailemaan erilaisia laitteita, kuinka ne korreloivat suhteessa toisiinsa sekä subjektiiviseen tuntemukseen.

Kiteytykset menneestä harjoitusviikosta:

Lauantai (31.5.2014): Maastojuoksu / kävely 5h 34 min
Sunnuntai: Oulujoki-ajo 55km. Reippaana lenkkinä keskarilla 32,4 km/h + loppuverkat
Maanantai: Voimaharjoittelu, jalkojen lihasvoimaharjoitus
Tiistai: Kevyttä hölkkää 5 km + 5 x 10 sekuntia ylämäki ja 5 x 10 sekuntia alamäkikiihdytyksiä.
Keskiviikko: Palauttaa pyöräilyä 30 minuuttia
Torstai: Juoksu, 5 x 1000 metriä nousevalla vauhdilla. Palautus 2 minuuttia.
Perjantai sekä lauantai: LEPO / kevyttä liikkuvuusharjoittelua

Tänään tehdään maastopyörän lisäksi vielä toinen harjoitus ja ensi viikolla taas täysi rähinä päällä (etenkin uinnin osalta)

Tsemppiä treeneihin!

T: Lasse


perjantai 16. toukokuuta 2014

Ultraajasta turistimatkoille viikonloppuna.

Vatsataudin kourissa

Pari valvottua yötä tällä viikolla ja toistaiseksi vielä toipilaana vatsataudista -joka kyllä tyhjensi miehen totaalisesti - johtivat päätökseen lyhentää viikonlopun juoksumatkaa. Tarkoitus oli osallistua 53 km matkalle, mutta edelleen vointi on sellainen, ettei kyseiselle matkalle ole järkevää lähteä.
Onneksi tapahtumassa on myös FunRun -sarja, jossa on mahdollisuuksia patikoida tai juosta lyhyempiä matkoja, aina 36 kilometriin saakka.

Harmitaahan se 53:n peruuntuminen omalla kohdalla, sillä se on ollut syksystä asti tähtäimessä ja viimeisen parin viikon harjoittelutkin on tähdänneet lauantain kisaan. Aina ei voi kuitenkaan valita, milloin se tauti pukkaa päälle, joten on mentävä sillä, mitä annetaan.

Kuva Rukan kelikamerasta 16.5.2014 klo 10 eli vuorokausi ennen 53 km starttia.

Lähdetään siis matkaan huoltojoukkoja täydentäen ja samalla käydään nautiskelemassa omana treeninä lyhyempiä matkoja. Koska lyhyemmät matkat pyörivät rukan ympäristössä ja kelikameran mukaan siellä näyttäis olevan vielä lunta mukavasti, niin nastat taitavat olla kova sana lauantain "retkellä".

Sporttista viikonloppua kaikille!

T: Lasse



sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Kohti Karhunkierroksen ultrajuoksua.

Ultra lähestyy

Vajaa viikko aikaa Nuts Karhunkierrokselle. 53 kilometriä lunta ja loskaa tiedossa, joten helpolla ei todennäköisesti päästä. Korkeuserojakin on luvassa.

Viime viikkojen treenit ovat tähdänneet hyvin pitkälle Karhunkierroksen juoksuun, sillä onhan se koetuksena aikamoinen. Isompia tavoitteita maaliin pääsyn lisäksi ei ole, mutta jos alle 7 tunnin pääsen, niin varmasti voi olla tyytyväinen. Aikarajahan on 10 tuntia, josta pitänee kyllä selvitä ihan kohtuudella.

Karhunkierroksen reittikartta. Isot rispektit tosi ultraajille, jotka aikovat juosta 160 km.

Viimeisinä valmistautumistreeneinä tein maastossa puolipitkän juoksun 20 km ala -pk:ta ja siihen 2 km puolimaratonin kisavauhtista päälle. Itsellä kyseinen harjoitus toimii hyvänä avaavana harjoituksena, varsinkin kun malttaa pitää vauhdin kurissa. Parin huilipäivän jälkeen jalkojen ravistelua 6 x 1 km reippailla vedoilla ja huomenna hierontaa päälle.

Ironman 2015 projekti etenee muutoin ihan suunnitelman mukaan. Kun aikaa on vielä niin paljon, voi tässä vaiheessa ottaa hieman rennommin lajivalikoiman suhteen ja silti viedä täydenmatkan ominaisuuksia  eteenpäin. Karhunkierroksen jälkeen on tarkoitus pitää 4 - 5 viikon mittainen voimapainotteinen jakso. Fillarilla lajivoimaa sekä puntilla jerkkua reisiin. Sen jälkeen alkaa valmistautumisjakso Joroisille, joka onkin kesän ainut "puolivakavasti" otettava triathlonkisa meikäläisen kalenterissa.
Kuten aiemmin mainittua, tämä kesä edistetään meneillään olevaa projektia ja kisat täydentävät muutoin harjoituskalenteria sekä tietenkin myös kokemusta :)

Mukavaa äitienpäivää ja tsemppiä treeneihin!

T: Lasse