Reitti ja maasto olivat tuoreessa muistissa (ei munkissa)
kesäkuun kävelyn jälkeen. Tiesin reitin alkuosan sankivaarasta muhoksen korkalonvaaralle
haastavaksi pyöräilymaastoksi, olihan se kävellenkin reitin vaativimpia
osuuksia. Kivikot, juurakot, soisevat alueet sekä märät pitkospuut testaavat
sekä pyörän kestävyyttä että pyöräilijän teknisiä ominaisuuksia, sinnikkyyttä
ja kestävyyskuntoa. Ennakkokäsitys alkureitin haastavuudesta konkretisoituikin
jo reitin alkukilometreillä.
Kura, muta ja vesi ovat syksyisen maastopyöräilijän luottokavereita (kuvan kengät ja pyörä eivät liity tapaukseen) |
Reitin ensimmäiset neljä kilometriä on mukavaa, ajettavaa
polkua. Välissä on lyhyitä pätkiä pitkospuitakin, joissa sai olla varovainen.
Tämän jälkeen alkoi metsäisten polkujen osuus, jossa juurakot ja kivikot
haastoivat. Myös pitkokset jatkuivat. Muutaman ajetun kilometrin jälkeen
tulikin ensimmäinen kaatuminen. Pitkoksia pitkin, tiukka kulma, takarengas
haukkasi ja meikäläinen kyljellään rapakossa, jossa vettä oli lähes polviin
saakka. Toinen kylki oli sentään vielä kuivana :) Varavaatteita oli
repussa, mutta turha niitä oli tässä vaiheessa vaihtaa, kun kroppa oli muutoin
lämmin ja taival alussa.
Reitti kulkee hyvin paljon talvisen hiihtoreitin kanssa
samoja uria. Baana sinänsä onkin monelta osin leveä, mutta pohja on sen verran
kesäkeleillä huono, että kulkureitti muodostuu kapeasta polusta. Osittain polun
vieressä oli järkevin ajaa, sillä polun pohjan liukkaat juurakot tekivät
ajamisesta haastavaa.
Reitin toinen kaatuminen tulikin ensimmäisestä kaatumisesta
jo muutaman kilometrin päässä. Edelleen pitkoksilla. Menin edellä ja kaveri
tuli onneksi reilusti perässä. Kieli keskellä suuta, katse kerrallaan parin
metrin päässä renkaan etupuolella. Huomasin pitkosten päättyvän heinikkoon.
Itse asiassa heinikkoon, jossa oli polvea myöten vettä. Koska pitkokset olivat
todella liukkaat, jarruttaminen ei ollut vaihtoehto. Pitkosten päättyessä
nopeasti keulaa mahdollisimman ylös ja painoa taakse. Ei auttanut. Eturengas
tökkäsi heti pitkosten jälkeen ja pyörä pysähtyi. Minä en, vaan jatkoin matkaa
ohjaustangon yli puolivoltilla seljälleen rapakkoon, johon ojasta virtasi koko
ajan vettä. Tulihan se pyöräkin sieltä perästä loppu viimein, kun jalat oli
edelleen polkimissa kiinni.
Matka jatkui ja pieni lämpö oli saatava uinti reissun
jälkeen päälle. Sitä ei tarvinut kauaa odotella sillä soiseva ladunpohja, jossa
renkaat upposivat lähes akseleita myötä, saivat pulssin lähelle maksimia ja
jalat hapoille. Matka alkoi jo painamaan jaloissa. Karjalanpiirakat
maistuivatkin tauolla hyvälle. Paikalla olleet hirvimiehet kysäisivät kulkumme
suuntaa. Olimme tulleet juuri heidän metsästysmaiden suunnasta ja ajo oli
kuulema käynnissä. Onneksi ei jouduttu maalitauluksi.
Meillä oli tavoitteena ajaa 7 tunnissa Sankivaarasta
rokualle (100 km). Kun olimme päässeet korkalovaaraan, jonne matkaa oli 32
kilometriä, aikaa oli mennyt jo viisi tuntia. Oli siis selvää, että
suunnitellussa aikataulussa emme päässeet perille. Koska paluukyyti ei
onnistunut aiempaa suunniteltua myöhemmin, päätimme ajaa vielä Utajärvelle
saakka, josta raatoauto kävisi meidät poimimassa. Korkalovaarasta utajärvelle
reitti onkin pääosin tienpohjia ja matka etenee suht. vauhdikkaasti. Pari
hidasta pätkää, jossa jouduimme taluttamaan pyörää, tuli eteen noin 5
kilometriä muhoksen jälkeen. Jälleen niin liukkaita pitkoksia, ettei niillä
tahtonut pysyä pystyssä seisten saati pyörällä.
Vastatuuli ja vuoroveto siivitti meidät Utajärven SEO:lle.
Miehet olivat yltäpäältä ravassa, sillä savipohjaiset tiet olivat vesisateiden
jälkeen kuraisia. SEO:lla vaihtovaatteet oli kiva vetää päälle ihan ulkoilmassa
ja päälle lämmittävät munkkikahvit. Ne oli ansaittu, olihan takana:
- 81,5 kilometriä
- 8 tuntia 15 minuuttia
- 7000 kilokaloria
Viikon treenitunnit tuli sunnuntain lenkin myötä täyteen.
Viime viikon treenisaldoksi tulikin tunteja yhteensä 15 ja puoli.
Syksyisin treeniterveisin,
Lasse
Tässä vielä käppyrää päivän harjoituksesta:
VastaaPoistahttps://www.polarpersonaltrainer.com/shared/exercise.ftl?shareTag=c8749707a5dfa3a480dcaa014f4ed5d2
Kiitos Jussi käppyrästä. Vauhtia kuvaava käyrä kertoo hyvin siitä, millaisessa ryteikössä paineltiin :)
VastaaPoista