2.6.2012 starttasi pieni
porukka Oulun Sankivaarasta kohti Rokuaa 100 kilometrin sauvakävelylle. Reitti
käveltiin ensimmäistä kertaa yhtäjaksoisena edellisenä vuonna 8 henkilön
toimesta. Tänä vuonna lähtöviivalle asettautui 6 henkilöä testaamaan omaa
fyysistä sekä henkistä jaksamista.
Sauvakävelyn ideana on
kävellä koko 100 km yhtäjaksoisena ruokatauot välillä pitäen. Unitaukoja matkan
varrella ei kuitenkaan pidetä. Viimevuodesta oppineena saimme tälle vuodelle
huoltoauton käyttöön. Huoltoauto oli 33, 49, 72 ja 88 kilometrin kohdilla
huolehtimassa evästyksistä. Päivärepussa jokainen kuljetti omat eväänsä
huoltoauton välietapeille.
Valmistautuminen
suoritukseen
Matka on erittäin pitkä ja
vaativa, joten energian riittävyys on yksi urakan haasteista. Lisäksi lähes 23
tunnin kävely on erittäin kuluttavaa, joten valmistautumisessa riittävä lepo
sekä henkisten voimavarojen kerääminen on osa valmistautumista. Omalla
kohdallani energian riittävyyden kanssa ei tullut ongelmia, vaikkakin ns.
valmistautumistankkausta en juurikaan tehnyt. Suoritusta edeltävinä kahtena
päivänä söin välipalat hieman normaalia suurempina. Lisäenergiaa tuli noin 300
– 500 kcal normaaliin päivään verrattuna. Lähtö tapahtui lauantaina klo 16.00,
joten aamupäivä meni normaalien ruokailurutiinien mukaan. Nestevarastot
huolehdin normaalien juomarutiinien mukaan kuntoon.
Start your engines..
Lähtöviivalle asettautui 6
henkilöä. Edellisen vuoden ryhmästä mukana oli 4 henkilöä sekä 2 uutta
innokasta reitin valloittajaa. Startti tapahtui kannustusjoukkojen sekä
vesisateen saattelemana. Ensimmäiset 8 tuntia satoikin enemmän tai vähemmän
vettä voimakkaan itätuulen saattelemana. Luonnetta koeteltiin siis jo
alkutaipaleella.
Ensimmäinen 33 kilometriä
meni reippaassa puheen sorinassa vesitihkusta huolimatta. Alkumatkasta juttu
aina luistaa. Vitsit on parempi säästää viimeisiä kilometrejä varten.
Ensimmäinen lämmin ateria oli Muhoksella, 33 km kohdalla. Kello oli tuolloin
23.45. Odottelimme edellisen vuoden tapaan laavua sekä nuotion loistetta, mutta
pettymykseksemme laavu oli hävinnyt kuin tuhka tuuleen. Lämmin ruoka kuitenkin
lämmitti kovasti mieltä.
Ensimmäinen kolmannes oli
takana ja matka jatkui kohti yötaivalta. Tauot pyrimme pitämään mahdollisimman
lyhyenä, sillä liian pitkät tauot kangistavat jalat ja liikkeelle lähteminen on
haastavampaa. Lämpimien aterioiden osalta (joita oli 33 km ja 72 km kohdalla)
tauot olivat noin 45 minuuttia ja näiden välissä olevat tauot 5 – 15 minuuttia.
Muhoksen tauolla huoltoautolta löytyi kebabia, riisiä, suolakurkkuja,
voileipiä, hedelmiä, jogurtteja sekä kahvia. Hyvältä maistuva ruoka, joka antaa
kuitenkin energiaa, on äärimmäisen tärkeää varsinkin alkuvaiheessa.
Ensimmäisellä lämpimällä
aterialla vaihdoimme vaelluskengät lenkkareihin, sillä edessä oli polkuja sekä
tienpohjia. Vesisade loppui ja ilma alkoi yötä vasten hieman kirkastumaan,
joten lenkkarit olivat turvallinen valinta.
Etappi 33 – 72 km
Muhoksen aterioinnin jälkeen
matka jatkui polkuja ja tienpohjia pitkin. Muutaman kilometrin vaelluksen
jälkeen 2 osallistujaa jätti urakan kesken, sillä etureisiongelmat vaivasivat
sen verran pahasti, että todennäköisyys päästä maaliin saakka oli olematon.
Tässä vaiheessa ei ole järkevää jatkaa, mikäli itse kokee matkan jatkamisen
epätodennäköisesti. Matka jatkui kohti Utajärveä 4 henkilön voimin. Matkaa
seuraavalle huoltotauolle, joka oli noin 49 kilometrin kohdalla, oli vielä noin
7 kilometriä. Tässä vaiheessa alkoi edellisenä vuotena vaikeimmat hetket, sillä
yön aikana elimistö on normaalisti unitilassa ja aineenvaihdunta ei ole
valmistautunut ruoan sulatukseen. Haasteena olisi siis tulevalla pätkällä
väsymyksen vastustaminen sekä ruoan imeytyminen.
Saapuessamme 49 kilometrin
huoltotauolle klo 02.15 yhdellä jäsenistämme energiat eivät enää suostuneet
pysymään sisällä, vaan kaikki mikä meni suusta alas, tuli myös ulos. Matka oli
vasta puolessa ja energian imeytymättömyys tässä vaiheessa johtaa
automaattisesti suorituksen keskeytymiseen. ”Raatoauto” siis kutsui. Matka
jatkui Pällin voimalaitoksen jälkeen kolmen henkilön voimin kohti Utajärveä.
Aamuaurinko alkoi nousemaan lähes 6 kilometrin mittaisilla pitkospuilla soiden
reunoja tallustaessamme. Keli oli upea ja miehistö hyvissä voimissaan.
Ennen Utajärveä poikkesimme
aavistuksen reitiltä ja sen seurauksen päädyimme kävelyreitin sijasta
hiihtoreitin varteen. Huomasimme joen vartta kävellessämme olevamme väärällä
puolella jokea. Itse asiassa olimme kahden joen välissä ja aavistelimme että
päättyykö reittimme vesistön ylitykseen tai vaihtoehtoisesti paluureittiä
takaisin alkuperäiselle polulle. Edessä oli mahdollisesti noin 8 lisäkilometriä
tai vain 1 lisäkilometri. Onneksemme saareke päättyi siltaan, jota kautta
pääsimme jatkamaan matkaa vain yhdellä lisäkilometrillä. Viimeiset kilometrit ennen
72 kilometrin taukopaikkaa olivat erittäin haastavat. Jalat alkoivat olla jo
niin kipeät jalkapohjista, että jokainen askel muistutti matkan rasituksesta.
Vauhti alkoi hidastumaan, sillä askelta ei voinut enää rullata luontevasti,
vaan kävely alkoi olemaan askel askeleelta kulmikkaampaa.
Henkisesti alkoi
helpottamaan, sillä pian oli takana jo 2/3 osaa matkasta. Lisäksi huoltoauto ja
lämmin ateria tauolla lisäsivät uskoa perille pääsemiseen. Kello oli sunnuntai
aamuna klo 8.00 kauhoessamme jauhelihapastaa kohti kitalakea. Kivut olivat
jaloissa jo aikamoiset, mutta tässä vaiheessa luovuttaminen ei tullut edes
mieleen. Edessä oli noin 28 kilometriä helppokulkuista kangasmaastoa kohti
Rokuaa.
Etappi 72 km – maali (Rokua)
Tauko teki taas tehtävänsä,
niin hyvässä kuin pahassa. Lämmin ruoka ja kahvi piristivät kovasti mieltä,
mutta samalla tauon aikana jalat ehtivät kangistua. Liikkeelle lähteminen oli
taas haastavaa. Juttu kuitenkin luisti ja jalat alkoivat antaa periksi, joten
perusvauhti (n. 5.3 km/h) saatiin ylle.
Matka Rokualle oli
mielekästä, sillä fiilis oli kanssa kulkijoilla erittäin hyvä, vaikka matkan
rasituksen painoivat jaloissa. Kilometritolppien oikeellisuus aiheutti
ryhmäläisissä ihmetystä, sillä kilometrit menivät välillä todella hitaasti.
Liekö syynä ollut mittausvirheet vai matkan rasitukset.
Viimeinen huoltotauko ennen
Rokuaa oli noin n. 87 kilometrin kohdalla. Vastassa oli huoltoauton lisäksi
tuttuja ihmisiä kannustamassa reissumiehiä. Viimeisen tauon jälkeen käveltyämme
noin 2 km, tuli reitin varrella olevan talon pihasta naishenkilö tarjotin
kädessä kohti kävelijöitä. Hetkellisen ihmetyksen jälkeen ilmeni, että
tarjottimella oli mokkapaloja, joita talon emäntä ja isäntä halusivat tarjota
patikoijille. Salamavalot räpsyttelivät kuvia rähjääntyneistä reissaajista.
Kannustajat kertoivat nähneensä meidät aiemminkin reitillä, joten halusivat
olla kannustamassa viimeisillä kilometrillä. Uskomatonta vaivannäköä ja
hyväntahtoisuutta, tuumimme yhdessä! Fiilis oli tämän jälkeen niin korkealla, että
vaikka kävely alkoi entistä enemmän muistuttamaan akuankkaa, niin askel tuntui
kevyeltä.
Maali häämöttää!
Viimeiset kilometrit olivat
selviytymistä maaliin. Viimeiset kilometrit ovat hankalia, sillä mieli alkaa
antamaan periksi kivuille ja väsymykselle. Tällöin kivut ja säryt tuntuvat
entistä kovemmin. Vauhti alkoi hyytymään Rokuan nousuissa ja alamäissä. Taival
eteni hitaasti mutta varmasti.
Kuntokeskuksen miljöö siinti
silmissä ja perillä odottikin huolto –ja kannustusjoukot. Maali ja tavoite oli
vihdoin saavutettu! Fiilis oli mahtava, vaikka ihan mieluusti luopui jo
sauvoista ja puristavista lenkkareista. Oli yhteenvedon aika:
Sykemittarin summary näytti
maalissa seuraavaa:
Aika: 22 tuntia 50 minuuttia
Kulutetut kalorit: 13 000 kcal
Keskisyke: 103
Matka: tarkkaa matkaa en saanut, sillä GPS:stä loppui akku
”jo” 20 tunnin kohdalla :)
Rokualla pääsimme suoraan
saunaan sekä puffet –pöydän ääreen. Kylpy teki terää, vaikkakin pesutoimet
olivat paikalla olevia eläkeläisiä huomattavasti verkkaisempia. Ruoka oli
hyvää, vaikkei sitä uskaltanut kunnolla syödä, sillä ruoansulatus oli matkan
rasittamana hitaanlaista :)
Kokemus oli jälleen mahtava!
Ensi vuonna järjestämme mahdollisesti yhteistyössä Oulun, Muhoksen ja Utajärven
kuntien kanssa saman tapahtuman siten, että osallistua voi lyhyemmille
etapeille ja matkan varrella olisi erilaista ohjelmaa.
Sauvakävelyterveisin,
Lasse Seppänen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti